Matplanlegging

Å planlegge mat for en hel uke høres kanskje både kjedelig og omfattende ut. Men vi er så mange som erfarer at de gode hensiktene forsvinner i hverdagstravelheten. Eller at du ikke orker å tenke på mat akkurat nå. Og da ryker de gode intensjonene, blodsukkeret bykser rundt, og du sitter på kvelden og føler på at du ikke har gitt kroppen riktig næring idag.

Hva er riktig næring?

Ja, der er det mange meninger! Skal du følge myndighetenes anbefalinger? Skal du følge Wahl-protokollen? Coimbra-protokollen?  Lavkarbo? Droppe kjøtt? Melk? Gluten? Bli veganer – eller i det minste vegetarianer? Slutte med brus, kaffe og sjokolade?  Importere høydose kosttilskudd som noen på nett har anbefalt?  Hva kan påvirke din kropp til å fungere bedre?  

Tro meg, jeg har prøvd nesten alt

Det er ihvertfall ikke noe som har kurert MS’en min. Men jeg har vært så konsekvent i så lange tider, at jeg etterhvert vet hva som ikke funker. For det merker jeg når jeg faller tilbake i gamle mønster. Jeg vet at jeg får spasmer av sukker – fordi de forsvinner når jeg er sukkerfri, og smeller tilbake umiddelbart når jeg skeier ut. Likevel sprekker jeg så det synger innimellom. Da jeg fikk diagnosen i 2001 fikk jeg beskjed på sykehuset om å ikke gjøre noe med kostholdet. Jeg behøvde slett ikke kutte sjokolade, nå skulle jeg slappe av, ikke stresse kose meg og lytte til kroppen min.

Problemet er bare at kroppen min helst vil ligge på sofaen, spise lakrisbåter og se  på Netflix. 

Hva vet vi helt sikkert, da? 
  • Lag mest mulig mat fra bunnen av. “Ekte mat har ikke innholdsdeklarasjon”
  • Spis mer grønnsaker – særlig brokkoli og spinat
  • Spis mindre sukker
  • Unngå brus – både sukkerholdig og lettbrus
  • Unngå alkohol
  • Spis mer fisk
Smarte tips for å få i seg mer sunn mat

Det er en treningssak å lage mat. Det handler om planlegging av innkjøp, følge oppskrifter, holde det ryddig rundt seg, og ikke gjøre det for komplisert til å begynne med. 

Jeg har aldri vært glad i grønnsaker, men å lage grønn smoothie gjorde susen for meg. Nå får jeg i meg mer spinat ukentlig enn jeg fikk i meg ….., vel, jeg spiste ikke spinat før jeg var 54 år, så jeg har vel litt  å ta igjen der…….

  • Søk etter oppskrifter, prøv deg frem på de enkle først.
  • Har du funnet noe som funker – lag opp store porsjoner. Supper og gryteretter funker bra å varme opp igjen etter at de har vært fryst.
  • Ikke vær for ambisiøs – noen ganger er det nok å spise knekkebrød.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *