Gå flere skritt? Seriøst?

Å dra på kanonkuler for hvert skritt du tar

Det er vanskelig å få mange nok skritt når man er bevegelseshemmet. For meg er hvert eneste skritt en konsentrasjonsøvelse. Men det betyr ikke at jeg ikke er i bevegelse!

Men det betyr ikke at jeg ikke er i bevegelse!Jeg sier at jeg er tobeint, trebeint eller hjulbeint alt etter behov. Inne går jeg uten støtte (hvis vi ser bort fra møbler og vegger, da!) Ute bruker jeg stokk. Skal jeg gå for å trene så bruker jeg staver, og på lengre avstander bruker jeg rullestol

Det viktige er å være i bevegelse. Fremover, aktivitet, blodomløp – det er det som teller. Rullestolen gir meg frihet, rekkevidde, høyere puls og sterke armer. Å gå treningstur i ulendt terreng trener opp balanse, kjernestyrke og beinstyrke. Trappegåing er et kapittel for seg – har du en trapp med gode rekkverk – gå så mange etasjer du bare klarer! Hvert trinn utfordrer hofteleddsbøyker og setemuskulatur – ekstremt viktig for daglig funksjon.

Så ikke bli provosert av påstander om at MS-pasienter går for lite – vi må bare finne alternativ bevegelse når det er vanskelig å gå lang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *