Dag 12 – Bli kvitt spasmer i føttene

Snill trening for nervesystemet

I mai 2016 var jeg hos en fysioterapeut som har spesialisert seg på MS – Morten Hagenes  på Oppsalklinikken.

Han viste meg mange grunnleggende øvelser, men det mest fascinerende var følgende: Han spurte om jeg hadde spastisitet i føttene. Oh yeah, gjett om! Jeg hadde en stortå som i aller høyeste grad levde sitt eget liv, og som beveget seg i vilkårlige retninger…..

Men sånn behøver du ikke ha det!
Morten Hagenes, fysioterapeut på Oppsalklinikken

Neivel, er det mulig å få noe til å gå over? Det var utrolig oppløftende å få beskjed om at dette kan gå over! Med bevisst bruk av øvelser, selvfølgelig.

Denne sensitivitestreningen innebærer bruk av ulike berøringer på fotsålene, piggball, svak massasje med frotteklut – alt for at føttene skal bli vant til ulike sanseinntrykk.

Morten lærte meg et sett med tøyinger og stimuleringer av føttene. Kombinert med mental tilstedeværelse, konsentrasjon og positivt selvsnakk samtdig, så kan du trene opp nervesignalene til føttene slik at du får mindre plager med spastisitet. Jeg gjør ikke dette hver dag, men likevel er det fascinerende å se at det nytter. 

En hyggelig bivirkning av dette, er at jeg fokuserer på stell av føttene, og masserer inn en god fotkrem etterpå. Da blir det litt stretching, litt egenpleie og mindre kramper og spasmer – og mykere føtter. Vinn vinn på alle områder!